Program
Nasz program edukacyjny jest wynikiem wieloletniego zbierania doświadczeń, poszukiwań, konsultacji i doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli i stanowi system spójnie połączonych ze sobą: celów, zasad, metod i form działania oraz teoretycznych założeń wybranych nauk pedagogicznych. Cele i zadania wywodzimy z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz dokumentu „Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – europejskie ramy odniesienia” (zawartego w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady Europy).
Źródłem naszego programu są ponadto:
- pedagogika włączająca
- koncepcja inteligencji wielorakich H.Gardnera
- edukacja outdoorowa
- plan daltoński
Cele, metody i formy codziennej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej dostosowujemy do każdego dziecka, uwzględniając aktualny poziom jego rozwoju, co pozwala nam odpowiedzialnie pracować zarówno z dziećmi w normie rozwojowej, jak i z dziećmi posiadającymi deficyty, które wymagają wsparcia lub kształcenia specjalnego.
Program nasz opiera się zatem na filarach:
1. Teoria inteligencji wielorakich H.Gardnera
Każdy z ośmiu typów inteligencji jest równoprawny, każdą inteligencję należy rozwijać w inny sposób i każda z nich objawia się już w dzieciństwie. Inteligencja jest więc wielopłaszczyznowa (wieloraka), a to, czy i w jaki sposób dziecko wykorzysta swoje predyspozycje ku danemu typowi inteligencji zależy od kultury, w której się wychowuje, środowiska, w którym dorasta, a także od decyzji, jakie w tym zakresie podejmą rodzice dziecka, a później – ono samo.
2. Konstruktywistyczne podejście pedagogiczne
Dziecko uczy się w interakcji z otoczeniem. Refleksja nad działaniem jest punktem wyjścia do osobistego rozumienia świata, a własna aktywność jest czynnikiem determinującym uczenie się. Poprzez aktywność dziecko konstruuje wiedzę (fizyczną, logiczno-matematyczną i społeczną) budując jej struktury z dostępnych informacji.
3. Edukacja włączająca
Koncepcja ta zakłada uczenie się relacji z osobami o specjalnych potrzebach rozwojowych, mądre udzielanie im pomocy, wspieranie, zachęcanie do współpracy, zatrzymanie się nad innością drugiego. Zadaniem edukacji włączającej jest rozpoznanie i wspieranie potrzeb rozwojowych już na etapie wychowania przedszkolnego przy udziale kompetentnych dorosłych. Udział w procesie włączania dla wszystkich jego uczestników jest szansą na wzrastanie w człowieczeństwie.
4. Diagnoza
Jest punktem wyjścia do realizacji programu oraz elementem oceny skuteczności działań. Cenną informacją zwrotną.
5. Indywidualizacja/personalizacja
Elastyczność w procesie uczenia się. Uznanie różnic między dziećmi, jako bogactwo, a nie problem. Dostosowywanie form, metod i środków do osobistych możliwości dzieci.
6. Inspirujące środowisko edukacyjne
Przestrzeń edukacyjna, w której dziecko odkrywa swoje możliwości i rozwija zainteresowania. To miejsca przygotowane specjalnie dla dzieci, zgodne z ich potrzebami rozwojowymi, stanowiące nowe wyzwanie, wyzwalające kreatywność, w którego tworzeniu dziecko może samodzielnie uczestniczyć. Im większy wpływ ma na tworzenie tej przestrzeni, tym bardziej staje się mu bliska, daje poczucie bezpieczeństwa, ale także stymuluje do aktywności.
7. Dialog i współdziałanie wszystkich partnerów
Stała współpraca nauczycieli ze specjalistami, branie odpowiedzialności za każde dziecko w grupie przedszkolnej. Trudności dzieci mają powodować refleksję u nauczyciela, motywować do poszukiwania przyczyn niepowodzeń. Wrażliwość nauczyciela w tym zakresie poprzedza budowanie relacji z dziećmi oraz partnerskich relacji z rodzicami.
Przygotowany przez nas program wzbogaciliśmy o atrakcyjne metody pracy:
- Metoda projektów
- Edukacja leśna i outdoorowa
- Plan Daltoński
- Innowacyjny projekt Skuteczne zdziwienie – Wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania
- Matematyka sensoryczna
- Trening Umiejętności Społecznych
- Pedagogika zabawy KLANZA
- Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki Batii Strauss
- Sensoplastyka®
Częścią realizowanego przez nas programu edukacyjnego jest również program zajęć sportowych Przedszkole i piłka przygotowany w ramach Ogólnopolskiego Systemu Rozrywki Ruchowej Przedszkoliada.pl, a także program nauki pływania pn. System Szkolenia KACPER stworzony na potrzeby Basenu i Przedszkola KACPER przez instruktora nauki pływania Sławomira Bieguńskiego.
Program nasz przewiduje także wsparcie rozwoju dziecka oraz jego rodziny w przypadku rozpoznania trudności w przekraczaniu kolejnych etapów rozwojowych, regresu w rozwoju, zadziałania niekorzystnych czynników zewnętrznych lub osobniczych ograniczeń dziecka. Do takich zadań jesteśmy przygotowani zarówno pod względem programowym i kadrowym, jak i posiadanego sprzętu i pomocy dydaktycznych.
Zajęcia
ZAJĘCIA W RAMACH CZESNEGO:
- Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Języki obce: język angielski i język niemiecki
- Nauka pływania na przedszkolnym krytym basenie
- Zajęcia sportowe z piłką
- Zajęcia rytmiczno – taneczne
ZAJĘCIA DODATKOWO PŁATNE:
- Zajęcia szachowe
- Zajęcia taneczne
- Zajęcia korekcyjne (realizowane na podstawie zaleceń lekarza lub rehabilitanta)