Program

Program

Nasz program edukacyjny jest wynikiem wieloletniego zbierania doświadczeń, poszukiwań, konsultacji i doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli i stanowi system spójnie połączonych ze sobą: celów, zasad, metod i form działania oraz teoretycznych założeń wybranych nauk pedagogicznych. Cele i zadania wywodzimy z Podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz dokumentu „Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie – europejskie ramy odniesienia” (zawartego w Zaleceniu Parlamentu Europejskiego i Rady Europy). 

Źródłem naszego programu są ponadto:

  1. pedagogika włączająca
  2. koncepcja inteligencji wielorakich H.Gardnera
  3. edukacja outdoorowa
  4. plan daltoński

Cele, metody i formy codziennej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej dostosowujemy do każdego dziecka, uwzględniając aktualny poziom jego rozwoju, co pozwala nam odpowiedzialnie pracować zarówno z dziećmi w normie rozwojowej, jak i z dziećmi posiadającymi deficyty, które wymagają wsparcia lub kształcenia specjalnego. 

Program nasz opiera się zatem na filarach:

1. Teoria inteligencji wielorakich H.Gardnera

Każdy z ośmiu typów inteligencji jest równoprawny, każdą inteligencję należy rozwijać w inny sposób i każda z nich objawia się już w dzieciństwie. Inteligencja jest więc wielopłaszczyznowa (wieloraka), a to, czy i w jaki sposób dziecko wykorzysta swoje predyspozycje ku danemu typowi inteligencji zależy od kultury, w której się wychowuje, środowiska, w którym dorasta, a także od decyzji, jakie w tym zakresie podejmą rodzice dziecka, a później – ono samo.

2. Konstruktywistyczne podejście pedagogiczne

Dziecko uczy się w interakcji z otoczeniem. Refleksja nad działaniem jest punktem wyjścia do osobistego rozumienia świata, a własna aktywność jest czynnikiem determinującym uczenie się. Poprzez aktywność dziecko konstruuje wiedzę (fizyczną, logiczno-matematyczną i społeczną) budując jej struktury z dostępnych informacji.

3. Edukacja włączająca

Koncepcja ta zakłada uczenie się relacji z osobami o specjalnych potrzebach rozwojowych, mądre udzielanie im pomocy, wspieranie, zachęcanie do współpracy, zatrzymanie się nad innością drugiego. Zadaniem edukacji włączającej jest rozpoznanie i wspieranie potrzeb rozwojowych już na etapie wychowania przedszkolnego przy udziale kompetentnych dorosłych. Udział w procesie włączania dla wszystkich jego uczestników jest szansą na wzrastanie w człowieczeństwie.

4. Diagnoza

Jest punktem wyjścia do realizacji programu oraz elementem oceny skuteczności działań. Cenną informacją zwrotną.

5. Indywidualizacja/personalizacja

Elastyczność w procesie uczenia się. Uznanie różnic między dziećmi, jako bogactwo, a nie problem. Dostosowywanie form, metod i środków do osobistych możliwości dzieci.

6. Inspirujące środowisko edukacyjne

Przestrzeń edukacyjna, w której dziecko odkrywa swoje możliwości i rozwija zainteresowania. To miejsca przygotowane specjalnie dla dzieci, zgodne z ich potrzebami rozwojowymi, stanowiące nowe wyzwanie, wyzwalające kreatywność, w którego tworzeniu dziecko może samodzielnie uczestniczyć. Im większy wpływ ma na tworzenie tej przestrzeni, tym bardziej staje się mu bliska, daje poczucie bezpieczeństwa, ale także stymuluje do aktywności.

7. Dialog i współdziałanie wszystkich partnerów

Stała współpraca nauczycieli ze specjalistami, branie odpowiedzialności za każde dziecko w grupie przedszkolnej. Trudności dzieci mają powodować refleksję u nauczyciela, motywować do poszukiwania przyczyn niepowodzeń. Wrażliwość nauczyciela w tym zakresie poprzedza budowanie relacji z dziećmi oraz partnerskich relacji z rodzicami.

Przygotowany przez nas program wzbogaciliśmy o atrakcyjne metody pracy:

  • Metoda projektów
  • Edukacja leśna i outdoorowa
  • Plan Daltoński
  • Innowacyjny projekt Skuteczne zdziwienie – Wyzwalająca myślenie nauka czytania i pisania
  • Matematyka sensoryczna
  • Trening Umiejętności Społecznych
  • Pedagogika zabawy KLANZA
  • Metoda Aktywnego Słuchania Muzyki Batii Strauss
  • Sensoplastyka®

Częścią realizowanego przez nas programu edukacyjnego jest również program zajęć sportowych Przedszkole i piłka przygotowany w ramach Ogólnopolskiego Systemu Rozrywki Ruchowej Przedszkoliada.pl, a także program nauki pływania pn. System Szkolenia KACPER stworzony na potrzeby Basenu i Przedszkola KACPER przez instruktora nauki pływania Sławomira Bieguńskiego.

Program nasz przewiduje także wsparcie rozwoju dziecka oraz jego rodziny w przypadku rozpoznania trudności w przekraczaniu kolejnych etapów rozwojowych, regresu w rozwoju, zadziałania niekorzystnych czynników zewnętrznych lub osobniczych ograniczeń dziecka. Do takich zadań jesteśmy przygotowani zarówno pod względem programowym i kadrowym, jak i posiadanego sprzętu i pomocy dydaktycznych.

Zajęcia

ZAJĘCIA W RAMACH CZESNEGO:

  1. Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  2. Języki obce: język angielski i język niemiecki
  3. Nauka pływania na przedszkolnym krytym basenie
  4. Zajęcia sportowe z piłką
  5. Zajęcia rytmiczno – taneczne
ZAJĘCIA DODATKOWO PŁATNE:
  1. Zajęcia szachowe
  2. Zajęcia taneczne
  3. Zajęcia korekcyjne (realizowane na podstawie zaleceń lekarza lub rehabilitanta)

pobierz szczegółowy plan zajęć

Plan dnia